Kalibracja urządzeń systemów ADAS

ADAS to skrót od Advanced Driver Assistance Systems, co po polsku oznacza Zaawansowane Systemy Wspomagania Kierowcy. Jest to zespół technologii i systemów wbudowanych w pojazdy samochodowe, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa jazdy oraz komfortu kierowcy. Systemy ADAS wykorzystują różnego rodzaju czujniki, kamery, radar, lidar oraz algorytmy komputerowe do analizy danych z otoczenia pojazdu i wspomagania kierowcę w różnych sytuacjach na drodze.

Przykłady funkcji ADAS obejmują:

  1. Systemy ostrzegania o kolizji (FCW – Forward Collision Warning): Ostrzegają kierowcę o zbliżającej się kolizji z przodem pojazdu lub innymi obiektami na drodze.
  2. Systemy automatycznego hamowania awaryjnego (AEB – Autonomous Emergency Braking): Automatycznie hamują pojazd, aby uniknąć kolizji lub zmniejszyć jej skutki.
  3. Asystent pasa ruchu (LKA – Lane Keeping Assist): Pomaga kierowcy utrzymać pojazd w odpowiednim pasie ruchu.
  4. Adaptacyjny tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control): Utrzymuje stałą prędkość pojazdu, jednocześnie dostosowując odległość do pojazdu przed nim.
  5. Monitorowanie martwego pola (BSD – Blind Spot Detection): Ostrzega kierowcę o obiektach znajdujących się w martwym polu, czyli obszarze niewidocznym dla lusterek bocznych.
  6. Systemy rozpoznawania znaków drogowych: Rozpoznają znaki drogowe i informują kierowcę o aktualnych ograniczeniach prędkości, zakazach, etc.

Te technologie mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, ograniczenie liczby wypadków drogowych oraz zmniejszenie ich skutków. Systemy ADAS są również często używane jako krok w kierunku autonomicznych pojazdów, które w pełni kontrolują swoje ruchy bez udziału kierowcy.

KALIBRACJA ADAS

Kalibracja

Kalibracja systemów ADAS jest wymagana, gdy położenie czujników, kamer zostało zaburzone w jakikolwiek sposób. Mogło to nastąpić na skutek drobnej stłuczki parkingowej lub być następstwem innych prac wykonywanych przy pojeździe, jak np. wymiana szyby czołowej czy regulacji geometrii kół. Kalibracja wymagana jest również wtedy, gdy czujnik lub jego uchwyt montażowy został usunięty lub wymieniony, zmienił się rozmiar opon lub naprawy zostały wykonane na dachu samochodu, który ma uchwyt kamer montowych do niego. Kalibracja ADAS jest konieczna, gdy pojawił się błąd w pamięci komputera samochodu.